پرداختن به مشکلاتی که در روابط جنسی و آموزش مهارت‌هایی که به روابط جنسی سالم زوجین کمک کند

درمان مشکلات جنسی و زناشویی با سکس تراپی

سکس تراپی یکی از انواع روان درمانی است که به درمان مشکلات جنسی و زناشویی میپردازد. تمام موضوعات حوزه رفتار،تمایلات و نگرش جنسی که ریشه فیزیولوژیک و بیولوژیک نداشته باشند و منبع آنها روان و ذهن باشد در حوزه سکس تراپی مورد بررسی قرار می‌گیرد .سکس تراپی مانند دیگر انواع رواندرمانی صرفا به درمان اختلالات نمی‌پردازد.بلکه برای بهبود عملکرد جنسی و همچنین آگاهی از مسایل مربوط به بهداشت جنسی در صورت نیاز باید به متخصص سکس تراپیست مراجعه کرد .

سکس تراپیست روانشناسی است که به طور تخصصی در حوزه مسایل جنسی فعالیت می‌کند و در این زمینه دوره دیده و تخصص کسب کرده است . سکس تراپی از نظر شناخت یا درمان برای هر جنسیتی و بسته به موقعیت و مسایل مختص هر سن می تواند مفید و آگاهی رسان باشد.

چه کسانی به سکس تراپی نیازی دارند ؟

مشکلات جنسی و زناشویی و کژکاری ها جنسی امری شایع است و به دلایل مختلف می تواند رخ دهد . تحقیقات نشان داده است که 43%از مردان و 31%درصد از زنان در طول عمر خود نوعی از مشکلات جنسی را تجربه می کنند . که علت اغلب آنها فشارهای روانی ، تعصبات و تصورات غلط ، عدم آموزش و آگاهی ، نبود آموزش درست و کاربردی می باشد . از شایع ترین این اختلالات می توان از زود انزالی ، دیر انزالی ، مشکلات مربوط به نعوظ،خود ارضایی ، بی میلی جنسی ، عدم تحریک پذیری ، و…. نام برد.

سکس تراپی و انحرافات جنسی

دسته دیگری از مشکلات جنسی نیز وجود دارد که تحت عنوان انحرافات جنسی شناخته می شوند . انحرافات جنسی (Paraphilias) اعمال یا محرک های جنسی هستند که از رفتارهای جنسی بهنجار فاصله دارند . اما در برخی از افراد برای رسیدن به ارگاسم و انگیختگی ضرورت دارند. این افراد لذت جنسی را نه با رفتارهای بهنجار و معمول بلکه به وسیله محرکها و رفتارهای نامعمول و خارج از عرف تجربه می‌کنند. دامنه انحرافات جنسی از رفتارهای تقریبا طبیعی تا رفتارهای مخرب یا آسیب رسان برای فرد یا هردو و شریک جنسی در نهایت رفتارهایی که سبب آسیب و تهدید کل جامعه می شوند مختغییر است.

از جمله این انحرافات می توان از بچه بازی(pedophilia) ، خودآزاری و دگر آزاری جنسی، Fetishism فتیشیسم ، مرده خواهی necrophilia ، عریان‌گری جنسی ، مالش دوستی و …. را نام برد. انحرافات جنسی درصد کوچکی از جامعه را مبتلا می‌سازد ولی ماهیت تکراری و مصرانه این اختلالات موجب شیوع قابل توجه ارتکاب چنین اعمالی می شود و بخش قابل توجهی از جمعیت، قربانی مبتلایان به انحراف جنسی می شود. در بیش از ۵۰% موارد، اختلال پیش از سن ۱۸ سالگی شروع شده است.بیماران مبتلا به انحراف جنسی اغلب به طور همزمان یا در زمانهای مختلف به بیش از یک انحراف مبتلا هستند.