هنردرمانى مناسب چه اختلالاتى است؟
هنر درمانى طيف وسيعى از درمان در اختلالات را در پى دارد و هنر درمانگر به عنوان روشى مكمل در درمان از آن بهره مى گيرد. هنگامى كه اثر هنرى خلق مى شود، كيفيت و زيبايى آن بر خُلق و عزت نفس و نشاط مراجع كننده تاثير مثبت دارد. با درگير شدن فرد در خلق اثر، علايم فيزيولوژيكى چون، تنفس، فشار خون و ضربان قلب آهسته شده و فرد بر خود تسلط بيشترى پيدا مى كند. همچنين در كودكان هماهنگى بين دست و چشم بيشتر شده و مسيرهاى عصبى در مغز به وجود آمده يا به تعادل مى رسند. (هرچه مسير يا ردهاى عصبى در مغز بيشتر باشد، نشان از تكامل مغز است). در افرادى كه قادر به بيان استرس ها و هيجانات خود نيستند، اين روش مى تواند معبرى امن براى ورود به بيان آن ها به غير از لفظ و كلام است. كودكان در بيان احساسات پيچيده خود دچار مشكل هستند و هنر درمانى راهى براى در دسترس قرار گرفتن افكار و احساسات كودكان است.
برخى ديگر از وضعيت هايى كه هنر درمانى در آن موثر است عبارتند از:
- كشف احساسات مدفون شده، در مراجع
- كودكان با ناتوانى هاى يادگيرى
- آسيب هاى مغزى
- افرادى كه در معرض مسائل آسيب زا قرار دارند
- اختلال اوتيسم
- كودكان با مشكلات اجتماعى يا رفتارى
- مشكلات روانى
- افراد مبتلا به سرطان
- افراد مبتلا به هيستريك
- افراد مبتلا به پاركينسون
- افراد مبتلا به آلزايمر و….
بنابراين هنر درمانى به عنوان درمان مكمل شامل كودكان، بزرگسالان و كهنسالان است.
هنردرمانگر كيست؟
هنردرمانگر، روانشناسى است كه در زمينه هنر درمان گرى دوره هاى لازم را ديده است و صاحب مدرك هنر درمان گرى درجه دو (مقدماتى) ويا درجه يك (پيشرفته) است.
تفاوت هنر درمانى و هنر آموزى در چيست؟
در هنر درمانى هدف خَلق اثر هنرى نيست بلكه برآورده كردن نياز مراجع كننده بابت امرى است كه آن را به مركز هنر درمانى كشانده است، مىباشد.
هنر خلق اثرى پيوسته است كه هدفى والا دارد. هنرمند با توجه به توانايى كه دارد غليان احساسى خود را با توجه به معظلات اجتماعى، فرهنگى و سياسى را در غالب محصولى هنرمندانه بيان مى كند ولى مراجع كننده بر پايه احساسات، تفكر و يا اختلالى كه همراه اوست و نياز به درمان مكملى كه دارد، خوهان هنردرمانى مى باشد. اين امر مى تواند به صورت ارجاع مراجع كننده از سوى روان پزشك يا روانشناس باشد و يا به صورت مراجع خود به خودى فرد به مركز هنر درمان گرى انجام پذيرد…