بازی ساده ترین و در دسترس ترین ابزار ارضای نیاز به تفریح و شاد بودن دانش آموزان است.
نیاز به شادی و تفریح همان نکتۀ مغفول مانده ای است که بی توجهی به آن می تواند فعالیت های آموزشی و حتی شور و اشتیاق آن ها برای آمدن به مدرسه را متأثر سازد.
فراهم کردن زمینۀ شادبودن دانش آموزان و توجه به این نیاز اساسی در ابتدای روز می تواند شوق آنها را برای یادگیری مطالب آموزشی بالا ببرد. صبح اول وقت بهترین فرصت یادگیری دانش آموزان است.مجموعه فعالیت هایی از قبیل قصه گویی و داستان خوانی با مشارکت دانش آموزان، اجرای نمایش های کوتاه، خواندن سرودها و شعرهای کوتاه مجال هایی هستند که خواب و کسالت را از دانش آموزان دور می کند.
بچه ها در مدرسه از هر فرصتی برای بازی استفاده می کنند، نه تنها در زنگ های تفریح، بلکه در ساعت های کلاس و درس.
معمولاً در چنین شرایطی بهخصوص در ساعات کلاسی، این موضوع باعث سرزنش دانش آموزان از سوی معلم کلاس و اولیای مدرسه می گردد. در حالی که اگر مسئولین مدرسه به این خواسته توجه کنند، نه تنها نیاز دانش آموزان برآورده می شود، بلکه آن ها از بودن در فضای مدرسه احساس شادمانی و لذت می کنند و در عین حال به قوانین و چارچوب های انظباطی مدرسه نیز خللی وارد نمی شود.
بدین منظور بهتر است بازی هایی انتخاب شود که ویژگی جمعی و گروهی داشته باشند تا همۀ دانش آموزان کلاس درگیر شوند. همراه شدن معلم کلاس با دانش آموزان نه تنها لذت بازی را برای آن ها بیشتر می کند بلکه موجب پیوند هرچه بیشتر او با دانش آموزان می گردد. برنامه ریزی جهت استفاده بازی های فکری نیز می تواند گزینه مناسبی برای زنگ های تفریح باشد.
قطعاً با ایجاد بستر مناسب علاقه و اشتیاق در دانش آموزان به وجود خواهد آمد.