مشاوره قبل ‌از ازدواج

چطور ازدواج موفقی داشته باشیم ؟

ازدواج و تشکیل یک زندگی مشترک به عنوان بنیان و پایه و اساس تشکیل خانواده این نهاد مهم و اساسی مسئله ای بسیار حائز اهمیت است . ازدواج نیاز به آموزش ، مراقبت و یادگیری دارد .

مسئله مهم ما این است که می‌دانیم هوش و ذکاوت و قدرت یادگیری دروجود همه ما هست. ولی ریاضیات ، نگارش و فیزیک در ژن‌های ما نیست و باید آن را یادبگیریم . به همین دلیل به مدرسه می‌رویم ، معلم خصوصی می‌گیریم و از کتابهای آموزشی استفاده می‌کنیم . ولی برای ازدواج می‌پنداریم چون رشد جسمانی و بلوغ جنسیمان فرارسیده و ژن‌ها ما را به جفت جویی سوق می‌دهند پس آمادگی لازم را داریم و نیازی به آموختن نیست .(دکتر علی صاحبی )

همیشه بین علاقه‌‍مندی و مناسب بودن تفاوتهایی هست . اینکه ما به شخصی علاقه‌مند می‌شویم لزوما تضمین کننده این نیست که ازدواج با آن فرد برای ما و یا ما برای او مناسب خواهیم بودبه همین دلیل است که مشاوره پیش از ازدواج توصیه می‌شود . مشاوره پیش از ازدواج به منظور آگاهی رسانی به زوجین درباره اصول زندگی مشترک و همچنین روشن کردن وجوه شخصیتی طرفین و تفاوتها شکل می‌گیرد و آن را نباید با گرفتن تاییدیه جهت ازدواج اشتباه گرفت. در واقع مشاوره قبل از ازدواج اولین قدم در راستای شناخت زوجین است و آگاهی بعد از جلسات متمادی شکل می‌گیرد و تازه مسیر تصمیم گیری بعد از آن شروع می‌شود.

مشاوره قبل ‌از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج چگونه است؟

درباره ازدواج همیشه و در همه فرهنگها یک سری تصورات اشتباه و بی پایه و اساس وجود دارد برای مثال تصور اینکه اگر جوان (زن یا مرد) ازدواج کنند رفتارشان بهبود می یابد . هر فردی به طور معمول در سنین میانگین بین 20 تا 35 الی 40 سالگی ممکن است ازدواج کند . این در صورتی است که شخصیت افراد در پنج سال اول زندگیشان شکل می‌گیرد و سپس تا سالهای نوجوانی رشد این شالوده اصلی رشد کرده و تثبیت می‌شود . شخصیت افراد به راحتی قابل تغییر نیست و این تصور اشتباه که قرد با ازدواج اصلاح می‌شود توهمی بیش نیست . دو فردی که از نظر روانی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند پس از ازدواج هم هم چنان در همان شرایط هستند و علاوه بر آن اکنون یک رابطه مشترک بیمار را هم شکل داده‌اند . روانشناس در جلسات مشاوره پیش از ازدواج باید این خطاهای شناختی را در زوجین شناسایی و اصلاح کند و به آنها کمک کند تا درک درستی از رابطه مشترک داشته ‌باشند .

تصور اشتباه دیگر این است که وقتی مواردی را در شریک عاطفی‌مان می‌بینیم که دوست نداریم یا خلاف تصورات و عقایدمان هست چون در شرایط احساسی به سر می‌بریم و خوب تصمیم نمی‌گیریم اغلب می‌گوییم که ازدواج کنم درستش می‌کنم ، تغییرش می‌دهم . ولی این یکی دیگر از تصورات اشتباه و غلط هست .

اول اینکه باید بدانیم زندگی مشترک تغییر دادن طرف مقابل نیست و نمی‌توان با این تصور وارد تعهد و رابطه شد . دوماً ما جذب تفاوتهای طرف مقابل می‌شویم و چون این تفاوتها در ابتدا و از بیرون زندگی مشترک برای ما جذاب است . و با همین تصور وارد زندگی مشترک با طرف مقابل می‌شویم .اما بعد از ازدواج و زیر یک سقف این تفاوتها برای ما قابل تحمل نیست و می‌خواهیم آنها را را تغییر دهیم و بعد از چند سال دنبال شباهت ها می‌گردیم و آن زمان هست که تمام تعارضات شروع می‌شود . مشاوره قبل ‌از ازدواج برای دریافت همین شباهت ها و تعدیل این تفاوتها به شیوه‌های اصولی و درست توصیه می‌شود .

اریک فروم در کتاب انسان برای خویشتن تعریف جالبی از عشق ارائه می‌دهد. او عشق را ترکیبی از چهار عنصر می‌داند:

  • ۱- توجه
  • ۲- مسئولیت
  • ۳- احترام
  • ۴- معرفت

او می‌گوید هر جوشش علاقه و کشش و محبتی به طرف مقابل به معنای عشق ورزیدن نیست. بلکه این احساسات بیشتر مواقع ناشی از تنهایی و کمبود برآورده شدن میل جنسی است که منجر به ایجاد چنین کششی خواهند شد.

هر گاه در رابطه مشترک یکی از این 4 عنصر حذف شود رابطه به نحوی دستخوش تزلزل و بی‌مشاوره پیش از ازدواج ثباتی خواهد شد. مشاوره پیش از ازدواج باید به شما کمک کند تا این چهار عنصر را در رابطه خود ایجاد کنید و آن را تقویت بخشید .

مشاوره قبل از ازدواج

برای ازدواج موفق چکار کنیم ؟

مشاوره قبل از ازدواج به ما کمک می‌کند تا از زاویه دیگری رابطه خود و شریک عاطفی‌مان را بررسی کنیم . اینکه بدانیم در شرایط متفاوت هر کدام به چه شیوه ای پاسخ می‌دهیم و در بحرانها و مشکلات هرکدام چه نیازهایی داریم . درک تفاوت نیازها در زنگی مشترک از اساس کلی به شمار می‌رود .

مشاوره پیش از ازدواج نیز وجوهی از شما را نشان می دهد که شاید خودتان به آن آگاه نبودید . با مطرح کردن مسایل و آموزش راه‌های حل مسئله شیوه های جدیدی برای برخورد با مشکلات و گفتگو پیرامون مسائل را یاد می‌گیرید .برخی از مواردی را که در مشاوره پیش از ازدواج به آنها باید پرداخته شود  به‌طورخلاصه در این مطلب بررسی می کنیم :

حساسیت های خود و همسرتان را بدانید

یکی از مواردی که روانشناس در مشاوره پیش از ازدواج باید به آن بپردازد روشن کردن حساسیت های طرفین است . شما و شریک عاطفیتان باید هر دو درک درستی از حساسیتها و خط قرمز های یکدیگر داشته باشید و به آنها آگاه باشید چرا که پس از ازدواج، در زندگی مشترک همین عدم درک صحیح طرفین از حساسیتهای بین فردی باعث بسیاری از اختلاف ها و کشمکش ها می شود . باید بدانید این حساسیتها برای همه افراد وجود دارد و متعاقبا راهکارهای منطقی نیز برای آنها وجود دارد .

داشتن هدف و برنامه برای زندگی

ازدواج به هیچ روی نباید هدف شما از زندگی باشد چرا که در این صورت به محض ازدواج کردن و رسیدن به مقصود در صورت دست برداشتن از تلاش و فعالیت دچار رکود و دل‌زدگی می‌شوید و معنای زندگی را از دست می‌دهید . ازدواج راهی برای رسیدن به اهداف با همراهی و همدلی دیگری مطلوب است . به این معنا که : شما با اردواج کردن با شخص مناسب فردی را وارد زندگیتان می کنید که خواسته و آرزو های شما را درک می‌کند برای اهدافتان احترام قایل است و شما را در راه تعالی همراهی و یاری می‌دهد . و نیز شمار برای او همین گونه خواهید بود . زندگی مشترک نیاز به برنامه ریزی و یادگیری مداوم دارد تا به اسیر عادتها و روزمرگی نشود و طرفین بتوانند همیشه شور و هیجان خود را حفظ کنند . در مشاوره قبل از ازدواج شما باید از اهداف و برنامه های تان صحبت کنید و تلاش کنید تا نقاط مشترک در اهدافتان با شریک عاطفیتان بیابید و با هم همسو باشید .




    جهت مشاوره قبل ‌از ازدواج حضوری در مرکز ( سرو ) پاسداران

    اطلاعات خودرا درج کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود