اختلال اضطراب جدایی در کودکان چیست؟
اصلی ترین ویژگی اختلال اضطراب جدایی، اضطراب غیرواقعی و افراطی از جدایی یا پیش بینی جدایی از نمادهای دلبستگی، است.کودک ممکن است از موقعیت هایی که به جدایی از مراقبین اصلی می انجامد (رفتن به مهدکودک یا دبستان، تنها خوابیدن یا آشنایی با شخص جدید) اجتناب ورزد. کودکان گاهی رفتارهایی همچون قشقرق راه انداختن، جیغ زدن، بهانه آوردن و تهدید کردن روی می آورند. شکایت جسمانی نیز رایج است که در حقیقت پاسخی به پیش بینی جدایی است و با رفع تهدید جدایی کاهش می یابند.
اختلال اضطراب فراگیر
کودکانی با این اختلال دچار نگرانی هایی هستند که بیشتر کودکان بی توجه از کنار آن می گذرند. این کودکان به عنوان “بزرگسالان کوچک” تلقی می شوند و نگرانی های بیش از حدی در مورد موضوعات مختلف دارند.
فوبی
مرکز اصلی این ترس ممکن است پیش بینی آسیب دیدن از جنبه هایی از یک شی یا موقعیت باشد.
اختلال وسواس-اجبار
ایدهها، افکار، تصاویر یا تکانه های پایدار یا تکراری هستند و پوچ و نفرت انگیز تلقی می شوند.
وسواس ها خود را به سه شکل نشان می دهند.
۱- افکار
افکار وسواسی کلماتی هستند که دایم در ذهن شما زنگ می زنند و تکرار می شوند.
۲- ترسها
ترس های وسواسی عبارتند از احساسات، انگیزه های ناگهانی، یا نگرانی هایی درباره این موضوع که مبادا کاری نابجا، ناشایست، یا نامطلوب انجام دهید.
۳- تصاویر ذهنی
تصاویر ذهنی تصاویری ناخوانده و مزاحم هستند که در ذهن شکل می گیرند و معمولا صحنه هایی پر خشونت، ترسناک، از لحاظ اخلاقی مذموم، عجیب و غریب و نامطلوب را نشان می دهند. تصاویر ناراحت کننده شامل صحنه هایی درباره سکس با حیوانات، کودک آزاری یا آدم کشی فجیع هستند.
اجبارها اعمالی هستند که مردم احساس می کنند مجبورند انجام دهند تا با وسواس ها مقابله کنند یا با آن ها کنار بیایند. این اعمال معمولا شکل رفتارها، یعنی، رفتارهای فیزیکی، را به خود می گیرند، مثل شستن دست ها یا چک کردن مکرر قفل درها و پنجره ها و… وظیفه اجبارها خنثی کردن وسواس ها یا کاستن است.
اجبارها وظایف زیر را بر عهده دارند:
کاهش اضطراب، از بین بردن ترس،کاهش ناراحتی، افزایش اطمینان، قوت قلب گرفتن، افزایش احساس امنیت.
اختلالات اضطرابی ازجمله اختلالات روانشناختی است که منشأ فیزیولوژیک آن کاملاً شناخته شده نیست، ولی ارتباط تنگاتنگی با اختلالات افسردگی دارد.